Full helbredelse

Jesus helbreder ikke bare fysiske mangler, men helbreder og gjenoppretter ære, tilhørighet i fellesskapet og tilhørighet hos Gud.

Av: Kristin Heskje, prest i F2 - Fagerborg Kirke, NMS

16. søndag i treenighetstiden 24. september 2017

Prekentekst: Mark 7,31-37

 

Siden forlot han Tyros-området igjen. Han tok veien om Sidon og dro mot Galileasjøen gjennom Dekapolis-landet. De førte til ham en mann som var døv og hadde vondt for å tale, og de ba ham legge hendene på ham. Jesus tok ham med seg bort fra mengden. Han stakk fingrene i ørene hans, tok spytt og berørte tungen hans. Så løftet han blikket mot himmelen, sukket og sa til ham: «Effata!» – det betyr: «Lukk deg opp!» Straks ble ørene hans åpnet, båndet som bandt tungen hans, ble løst, og han snakket rent. Jesus forbød dem å fortelle dette til noen. Men jo mer han forbød det, dess mer gjorde de det kjent. Folk var overveldet og forundret og sa: «Alt han har gjort, er godt. Han får døve til å høre og stumme til å tale.»

 

LAST NED ANDAKTEN PÅ BOKMÅL OG NYNORSK HER

 

For tre år siden ble appen «Be My Eyes» lansert. Ved hjelp av videooverføring kan en blind få hjelp av en seende til å mestre hverdagslige ting, som å velge to matchene sokker eller avgjøre om melken er gått ut på dato eller ikke. Appen bygger på det faktum at mange blinde i dag lever både gode, sosiale og velfungerende liv. De trenger ikke et mirakel, bare en hjelpende hånd.

Å være blind eller døv på Jesu tid var imidlertid en helt annen affære. Du var heldig dersom du mestret tegnspråk og enda heldigere dersom du hadde noen å kommunisere det med. I tillegg bar du gjerne skammen over å ha et defekt som mange mente var et resultat av synd. Med andre ord skulle det mer enn en app til for å endre hverdagen for disse. Når Jesus helbreder denne mannen, helbreder han derfor ikke bare hans fysiske mangler. Han helbreder og gjenoppretter hans ære, hans tilhørighet i fellesskapet og hans tilhørighet hos Gud.

De aller fleste som leser dette vil ikke falle inn under kategorien «synshemmet». Kanskje gjelder det deg, men det er ikke dermed sikkert at det er synet du har størst behov for at Gud skal helbrede.

Vi må aldri miste troen på at Gud kan helbrede våre fysiske plager. Til det har vi alt for mange eksempler på, også i vår egen tid, at for Gud er ingenting umulig! Men når vi ber for noen eller noe må vi heller aldri glemme å stille spørsmålet: «Hva er det du vil at Gud skal gjøre for deg?» Eller «Hva er det jeg egentlig lengter etter?» For min egen del har svaret på det noen ganger vært: «Gud, vil du helbrede kneet mitt som gjør vondt hver gang jeg går». Men veldig ofte har det vært: «Gud, vil du helbrede hjerte mitt som føles så likegyldig». Eller «Gud, vil du passe på dem jeg er glad i». Eller den jeg ber aller mest: «Gud, vær her. Amen».

 

Kristelig Pressekontor St. Olavs gate 24, 0166 Oslo tlf 400 27 228 kpk@kpk.no

 

Powered by Cornerstone