Jesus og Johannes døperen var både i slekt og hadde et nært forhold. Foto: Beatrice Murch/Creative Commons
Jesus og Johannes døperen var både i slekt og hadde et nært forhold. Foto: Beatrice Murch/Creative Commons

Jesus og Johannes

Av: Anne Mari Schiager Topland, pastor, forfatter og misjonær

3. søndag i advent, 15. desember, 2019

Prekentekst: Matt 11,2-11

I fengselet fikk Johannes høre om alt Kristus gjorde. Han sendte bud med disiplene sine og spurte: «Er du den som skal komme, eller skal vi vente en annen?» Jesus svarte dem: «Gå og fortell Johannes hva dere hører og ser: Blinde ser, og lamme går, spedalske renses, og døve hører, døde står opp, og evangeliet forkynnes for fattige. Og salig er den som ikke faller fra på grunn av meg.»

Da de gikk, begynte Jesus å tale til folket om Johannes: «Hva dro dere ut i ødemarken for å se? Et siv som svaier i vinden? Nei! Hva gikk dere ut for å se? En mann kledd i fine klær? De som går i fine klær, bor i kongenes slott. Hva gikk dere da ut for å se? En profet? Ja, jeg sier dere: mer enn en profet! Det er om ham det står skrevet: Se, jeg sender min budbærer foran deg, han skal rydde veien for deg.

Sannelig, jeg sier dere: Blant dem som er født av kvinner, har det ikke stått fram noen større enn døperen Johannes. Men den minste i himmelriket er større enn han.

LAST NED ANDAKTEN PÅ BOKMÅL OG NYNORSK HER

Denne tredje søndag i advent, er det gitt rom for den utfordrende siden av troen; tvilen. Et sårbart eller anklagende spørsmål kommer tidlig i teksten: «Er du den som skal komme, eller skal vi vente en annen?» Johannes stiller spørsmålet via sendebud. - Hvem er du egentlig, Jesus? Hadde Johannes bygd livet sitt på en løgn? - Er du han som er sendt av Gud, han som skal komme? Johannes sleit med eksistensiell tvil. Mange av oss kjenner oss igjen i hans ærlige spørsmål.

Fra å ha vært navnet på alles lepper, den radikale profeten mennesker dro langveis for å se, var Johannes nå fengslet for sin tydelige og refsende tale. Han hadde selv døpt Jesus, sett Ånden komme over ham som en due og hørt Guds varme ord om sin sønn han har sin glede i. Men nå lurte han på om at Jesus virkelig var han som skulle komme eller om han var en løgner.

Hvis Jesus virkelig er frelseren, hvorfor opphører ikke alt det onde? Vi vet ikke hva Johannes hadde ventet seg, men dette var annerledes enn han hadde forventet, og nå var han urolig for at han hadde tatt feil.

Jesus setter ikke Johannes i forlegenhet blant disiplene som også har hørt spørsmålet. De får høre at Johannes er den største som har stått fram i tjeneste. Gud selv sendte ham for å forberede Jesu komme. Her ser vi hvor forståelsesfull Jesus er, og disiplene får en leksjon de selv vil trenge når påsken nærmer seg og de alle kommer til å flykte fra Jesus og betvile hvem han er.

Disiplene hadde erfart det, og nå ble sendebudet bedt om å fortelle Johannes det samme: blinde ser, lamme går, døde står opp og evangeliet forkynnes for fattige. Guds rike er nær og det erfares.

Innspill fra teksten:

– Tvil skjer også de beste og det er normalt.

– Snakke med noen om de tro-/tvilsspørsmålene du har.

– Tal vel om og ha omsorg for dem som strever med trosspørsmål.

 

 

 

Kristelig Pressekontor St. Olavs gate 24, 0166 Oslo tlf 400 27 228 kpk@kpk.no

 

Powered by Cornerstone