Den godt voksne misjonskvinnen var glad i å lese, men ville at bøkene skulle oppmuntre og velsigne henne. Når hun ble spurt hva hun ønsket seg til jul eller fødselsdag, svarte hun gjerne: – En god bok fra Lunde Forlag.
At en bok var gitt ut på dette kristne forlaget, var et kvalitetsmerke i seg selv, mente hun.
I markedsføringsarbeidet snakker man gjerne om å «bygge en merkevare». Det kan være et klesmerke, et bilmerke eller et forlagsnavn. Navnet i seg selv borger for god kvalitet.
Noen ganger kan merkevaren være et navn som andre setter. I Bibelen kan vi lese: «Det var i Antiokia disiplene for første gang ble kalt ‘kristne’» (Apg 11, 25). Betegnelsen er avledet av «Kristus», han som disiplene forkynte om. Mange har stor respekt for dette merkevarenavnet – de vet ikke om de tør bruke det om seg selv. Men tror du på Kristus, er du en kristen. Da kan du bruke merkevarenavnet.