
Av Nils-Petter Enstad, forfatter
Maria budskapsdag, 22. mars 2015
Prekentekst: Lukas 1, 46 – 55
Da sa Maria:
To kvinner møtes. De er i slekt med hverandre, og begge venter barn. Den ene av dem, Elisabeth, er godt opp i årene, og har vært barnløs helt til nå. Men så fikk hennes mann, presten Sakarja, en åpenbaring: De skulle få en sønn, og han skulle bli forløperen for Messias. Så fikk Maria besøk av den samme engelen, og en liknende beskjed: Hun skulle bli med barn og føde den Messias, frelseren som var lovet. De hadde mye felles, disse to kvinnene, den unge og den eldre.
Men det var også noen forskjeller: Elisabeths barn var avlet på samme biologiske vis som alle andre barn. Men med Maria var det annerledes. Hun hadde ikke vært sammen med noen mann. I trosbekjennelsen sier vi at Jesus ble «unnfanget ved Den Hellige Ånd». Det har den kristne kirke bekjent til alle tider. Det har kristne trodd til alle tider. Det tror vi fremdeles. Marias sønn har en unik posisjon i historien. Jesus fra Nasaret var ikke en hvilken som helst filosof og lærer – han var – og er! – verdens frelser.
Maria hadde grunn til lovsang. Og hennes lovsang er, som all lovsang skal være, en sang til Guds pris og ære. Lovsang er blitt beskrevet som «å skryte av Gud», og det er – rett forstått – det Maria gjør. Det er en lovsang der fokus er rettet mot ett punkt: Gud i himmelen, og hans nåde, hans allmakt og hans kjærlighet. Seg selv nevner hun bare fordi hun er blitt gjenstand for denne kjærligheten, allmakten og nåden.
De bar begge på barn som var utvalgt til store oppgaver i Guds rike. Den ene som forløperen for Messias, den andre som Frelseren. Mødrene visste ikke der og da at arrestasjon og død ventet dem begge. Men fordi begge fullførte sine oppdrag, er Marias lovsang også vår lovsang: «Hans miskunn varer fra slekt til slekt for den som frykter ham». Amen